fredag 4 maj 2012

Fobiträning

De flesta människor har saker de är lite rädda för. De flesta människor upplever obehag i vissa situationer. En del människor har fobier. Det har jag.

Fobi (av grek. φόβος, fobos, "fruktan"), kallas en stark upplevelse av rädsla som återkommande infinner sig då en person ställs inför, eller riskerar att ställas inför, ett visst objekt eller en viss situation som personen fruktar.[1] För att betraktas som en fobi behöver rädslan som upplevs vid eller inför exponeringen vara orimlig eller överdriven i intensitet. (Wikipedia)

Som tillägg till ovanstående definition skulle jag säga att en rädsla som är så stark så att den försvårar ens vardag, det är en fobi.

Min råttfobi kan jag hantera. För jag rör mig i miljöer där råttor inte syns. De kanske finns där, men de syns inte. Brantatrappor och rulltrappsfobin hanterar jag genom att andas och  förflytta mig med ett stadigt tag i ledstången.

Men min motorvägsfobi, den försvårar min vardag. Den är på riktigt. Absurt men sant. Som passagerare kan jag resa på motorväg men inte som chaufför. Då sitter maken eller någon annan vänlig själ bakom ratten.

På måndag måste jag köra motorväg. Om jag inte vill ägna timmar med en Dansös på olika kommunala färdmedel. Vi har en tid på sjukuhuset många mil bort. Maken harviktigamötenpåjobbet. Jag måste skjutsa.

Någon som vill hänga med? Sitta bredvid eller köra? Vem är sugen på lite motorvägs sightseeing med Mammahäxan? Hjääälp!

9 kommentarer:

  1. Antingen biter du ihop och fejsar din rädsla och känner dig stark/illamående/skakig efteråt. Eller så tar du gamla vägen till staden långt borta. Innehåller ingen motorvägsutmaning vad jag kan förstå. Hör av dig så kan jag beskriva hur du kommer till den vägen.
    Kram
    Maria H

    SvaraRadera
  2. Hade jag inte bott så långt ifrån dig, hade jag gärna erbjudit mig.
    Att bränna motorväg tillhör roligheter, tycker jag som gillar att köra bil.
    Ormar däremot...
    Där kan vi snacka om fobi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har inte funderat på att flytta närmare Mälaren. Typ föratt jagärväldigttrevlig och förattviskullejunna köramotorvägihop?

      Radera
  3. Åh, jag känner igen mig. Gillar inte heller att köra på motorvägar, fast det går, så någon fobi är det inte, men helst får maken köra. Föredrar små grusvägar där man knappt kan mötas. Inte för att de är säkrare, bara för att det är såna jag är uppväxt med.
    Andas, bit ihop, ta ett stadigt tag om ratten. Lycka till, du kan!

    SvaraRadera
  4. Men jag hänger gärna med. Jag kan både köra och sitta bredvid.
    Helt seriöst.

    SvaraRadera
  5. Här går motorvägen igenom staden i form av E4. Har man fobi kan man köra en väg innanför stora vägen. Det är den gamla E4:an. Kanske det finns något sådant alternativ där du bor om du inte hittar chaufför.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  6. Motorväg är det ställe jag är minst rädd att köra...tvåfiligt och inga korsningar. Bara att brassa på. :)
    Annars är jag livrädd varje gång jag sätter mig bakom ratten.

    SvaraRadera

Blir glad av en kommentar! Ibland svarar jag på den, i bland inte. Men glad det blir jag.