tisdag 13 november 2012

Utvecklingssamtal med mig själv

Så var jag på utvecklingssamtal med Dansösen. Min smarta, kreativa och egensinniga Dansös. Som numer går i en superbra skola och har en fantastisk klasslärare.

Förra terminens mål hade Dansösen uppfyllt. Att vända negativt till positivt. Alltså att inte bli arg så fort något gick henne emot utan att kämpa på. Fröken berömde henne mycket.

Det nya målet var att kunna samarbeta med alla. Även med dem man kanske inte tycker jättemycket om.

(Och ja, jag tror att skolverket inte gillar sociala mål och jag kan förstå det, men när man sitter med en unge som ligger i framkant inom alla teoretiska ämnen men behöver öva på att hantera sitt humör då tycker jag som förälder att det är heeelt okay med sociala mål).

Jag satt där och bet mig i läppen. Fröken kunde lika gärna ha pratat om mig. Men Dansösen har kommit längre än jag. Jag har mycket svårt att vända negativt till positivt. Och att samarbeta med idioter (i mina ögon) är huuur svårt som helst.

Men nu har jag haft utvecklingssamtal. Med mig själv. Medan jag stod i en kokhet dusch.

1. Under min sjukskrivningsperiod ska jag gå minst 5 km varje dag.
2. Jag ska inse att jag är sjuk fast det inte syns utanpå. Jag är inte lat, bara sjuk. Och jag kommer att bli frisk.
3. Jag ska tänka på det som är bra i mitt liv. Det hjälper inte för stunden, men det gör det inte att gå och tänka på allt jävla tråkigt heller.
4. Jag ska så småningom hitta ett annat jobb. Ett som inte tar lika mycket psykisk energi.
5. Gärna ett jobb där jag får skrika "Skyll dig själv din jävla idiot!!" till besvärliga människor. Realisten har du några tips?
6. Jag ska kommentera ett par bloggar i veckan. Jag blir glad när någon kommenterar hos mig, alltså borde jag klara av att göra någon annan glad.

Det var mitt utvecklingssamtal. Hur skulle ditt ha sett ut? Vad har du för mål och framtidsplaner? Berätta gärna. Jag är intresserad. På riktigt.

6 kommentarer:

  1. oj, ingen aning. Måste nog fundera lite

    SvaraRadera
  2. Mitt utvecklingssamtal skulle hänga på dagsformen. Ena dan full av ideér och ingenting är omöjligt, andra dagen (och kanske också tredje och fjärde)vore det mesta omöjligt och "varför ändra på nåt, det är väl bra som det är". Typ så.

    SvaraRadera
  3. nr 1, 4 och skulla jag stryka. Resten kan jag kopiera rakt av, speciellt upplevelser från dotterns utvecklingssamtal. OCH att jag ibland lyckas tro att det är lathet som orsakar nära-svimmnings-upplevelse i duschen...

    SvaraRadera
  4. Mitt utvecklingssamtal skulle nog se ut så här:
    1. Bli mer närvarande (generellt, och med tonåringarna framför allt)
    2. Ta itu. På en gång. Saker, idéer och projektet lilla toaletten som ska piffas.
    3. Få tillbaka lusten till träningen och hålla i, träningen alltså. Kom av mig lite men promenerar i och för sig mer än jag någonsin gjort.
    4. På allvar fundera på flytt, och hur/vart/när?
    5. Spara en liten slant varje månad (borde nog stå som nr 1)
    6. Inse att jag har hela garderoben full av användbara kläder. Och använda dem.
    7. Köpa saffran.
    8. Kanske inse att jag kan behöva begränsa mig, också.

    Något så där tror jag att mitt utvecklingssamtal skulle se ut. Tack för inspirationen och för att du delar med dig av ditt eget samtal.

    SvaraRadera
  5. Jag var på utvecklingssamtal för mina stora igår och satt faktiskt oxå och lekte med tanken att göra något liknande för mig själv. Dock var mitt mer träningsinspirerat men det är för att jag är så urbota trött på att inte orka göra vad jag vill.
    En kombo av ditt samtal och singelmammans funkar för övrigt alldeles utmärkt för mig!

    SvaraRadera
  6. Ditt eget samtal låter bra. Jag ska;
    1. Överleva allt elände.
    2. Skaffa mig ett jobb (till).
    3. Ta mod till mig och skicka in manus nr 1.
    4. Hitta en bra skola åt Blåöga i Sverigelandet.
    5. Pippa oftare. Man mår så bra efteråt.

    SvaraRadera

Blir glad av en kommentar! Ibland svarar jag på den, i bland inte. Men glad det blir jag.