lördag 17 mars 2012

Att skura ett golv

När jag var liten hade jag mina städområden i hemmet. Dels mitt eget rum, sedan en liten gästtoalett och så det stora köksgolvet. Jag upplevde det som ett gigantiskt golv. Det skulle dammsugas och sedan knätorkas.

Barndomshemmet är sålt. Far med vidhörande fru har flyttat därifrån. Men jag har varit inne i huset som vuxen. De nya ägarna visade stolt de renoveringar och förändringar de gjort. Huset var och är stort. Men inte så stort ändå, som jag mindes. Inte ens köksgolvet.

Man kan ju tycka att jag genom att hjälpa till i hemmet skulle blivit en ordningsam figur. Det blev jag inte. Tvärtom. Och jag hatar att städa.

Mina egna barn hjälper knappt till alls. Jag gördetfortaresjälv. Undrar om de blir pedanter när de blir stora? Omvänd psykologi, liksom?

1 kommentar:

Blir glad av en kommentar! Ibland svarar jag på den, i bland inte. Men glad det blir jag.