söndag 15 april 2012

Kan inte folk bara hålla käften?

Jag sitter på ett tåg bort från den stora staden. Ett stycke Älva, Dansös och deras mammahäxa har vadat i decimeterhög snömodd för att gå på bio och shoppa lite. Vi är trötta. Det borde synas på våra ansikten.

Men ibland tror jag att det är något fel på mitt utseende. Att jag liksom ser ut som att jag gäärna lyssnar på vad folk än har att säga.

Bredvid mig på tåget sitter en ytlig bekant. Så ytlig så jag minns inte ens hennes namn. Men hon minns mitt. Och sedan får jag reda på att hennes barn har psykiska problem, att hennes mamma är butikschef, att hennes pappa nyss fått hjärtinfarkt, att hennes brorsbarn har "Aschberger"(jo, hon säger så, inte Asperger). Att hon är trött på sitt jobb.

Och jag blir väldigt trött på henne. Bryr mig inte om hennes liv, just nu. Vill bara blunda. Och be henne hålla käften. Men jag är för väluppfostrad. Tyvärr.

Men er bryr jag mig om. Vad har ni för planer denna söndag i mitten av april?

6 kommentarer:

  1. Det pratas så mycket om att man kan avläsa kroppsspråket. Hur ser kroppsspråket ut när man menar: köp en enkel till ett varmare ställe?

    SvaraRadera
  2. O. Jag hamnar ofta i liknande situationer. Värst av allt är att jag dräneras av alla andras mående, precis som de för över sina känslor till mig. Undrar hur jag ska kunna stänga av.

    Vi får väl se det som positivt fast det är dränerande. Eller så får vi lära oss säga nej.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vi inte starta en säganejklubb? Att vi övar på att säga nej och berömmer varandra när vi lyckats?

      Radera
  3. Kanske hon tolkar din tystnad som att du lyssnar och är medkännande.

    SvaraRadera
  4. Den människan har för lite sociala kontakter.
    Här gåt diskmaskin på högvarv och jag ska försöka ta mig ut en sväng förr att njuta av det helt underbara vädret. Sen packa lilla väskan inför nattens resa. Kram

    SvaraRadera
  5. Jag borde gå ut....inte sitta inne och läsa bloggar. Solen lyser och det är varmt. :P

    SvaraRadera

Blir glad av en kommentar! Ibland svarar jag på den, i bland inte. Men glad det blir jag.