söndag 10 juni 2012

Storleken anpassas till målgruppen

Att prova kläder är ofta trist. Det som är snyggt på galgen är det inte på min kropp. Men nu har jag upptäckt en grej. Storlekarna Small, Medium, Large, 36, 38, 40 är olika stora beroende på vilken affär du är i. Affärer med tanter som målgrupp, där glider jag lätt in i ett par byxor storlek Medium. I affärer med ungochanorektisk som målgrupp där finns inget som passar alls.

Vilket är dumt. Jag klarar mig. Men det kan vara knäckande för normalbyggda tonåringar. Min vän K skulle shoppa med sin tonårsdotter L. L har en normal kroppsbyggnad. Inte undernärd men verkligen inte övernärd heller. En ung kvinnas kropp. Hon lockas av affärerna med det unga modet. Så klart. Hon är ung. Och provade ett par shorts i storlek 42. De gick inte ens över höften. Då ville L inte shoppa mer. Hon ville åka hem. Och frågade sin mor gångpågång om hon verkligen var såå tjock?

Fy fan! Som förälder försöker man få sina barn att förstå hur fina de är. Att de duger såbrasåbra. Men någon större hjälp av yttervärlden, det får man inte.

8 kommentarer:

  1. Jag vet. Tonåringarna idag får inte ha axlar, höfter eller byst större än en elvaåring. Sjukt.

    SvaraRadera
  2. Åt helvete är vad det är.

    SvaraRadera
  3. Jag har gett dig en award http://kaiza62.wordpress.com/2012/06/10/jag-har-fatt-en-award/

    SvaraRadera
  4. Näedu, inte gör de det enkelt inte.

    SvaraRadera
  5. Nej säger jag,vars dotter kämpat med anorexi ett år och kämpar än...

    SvaraRadera
  6. Är det kanske så att det är asiatiska storlekar på ungdomskläderan? Dåligt skött av inköparna, men så kanske det blir när man vill ha kläder till ett billigt pris.

    SvaraRadera
  7. Känner igen det där. Och det är nog som Cici skriver, billiga kläder är ofta sydda i Asien där de är småväxta.
    Jag skrev ett inlägg om det i höstas:
    http://fruhansson.blogspot.se/2011/09/glada-kunder-ar-battre-kunder.html

    SvaraRadera

Blir glad av en kommentar! Ibland svarar jag på den, i bland inte. Men glad det blir jag.